top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תד"ר דוד זוהר

עסקים משפחתיים בראי הפסיכולוגיה

עודכן: 12 באוק׳ 2020

עסק של המשפחה הוא דבר מלהיב. זהו עסק שקיים דור, שניים או שלושה. בני המשפחה ברובם עובדים בעסק. זה בשיווק, זה בייצור וזה במשרד ובכל ענייני הכספים. יש משהו משרה ביטחון ויציבות בעסק ששייך למשפחה. הדבר נותן תחושת שייכות ובטחון עסקי לטווח ארוך.

מעניין שמרבית מהעסקים בארץ ובעולם הם עסקים משפחתיים. 90% מהעסקים הקטנים בעולם הם משפחתיים ו-50% מהחברות הגדולות הן משפחתיות.

היתרונות של עסק משפחתי הם ברורים. עם זאת, יש לו לא מעט חסרונות, שלעיתים קרובות, מאפילות על היתרונות ומביאים לידי משבר רציני בעסק. ארגון טוב הוא ארגון שמשתדל לפעול בצורה רציונלית. אולם, בעסק משפחתי, מטבע הדברים, המרכיב הרגשי והאירציונלי בעסק המשפחתי הוא הדומיננטי. חלוקת תפקידים בין מייסדי העסק וההשפעה על הזוגיות, המתח בין הורים וילדים, העדפת ילדים מסוימים שעובדים צמוד להורים, התחרות בין האחים, הרגשת קיפוח, העדפת בני זוג מסוימים של האחים, קושי של ילדים להפרד מהעסק המשפחתי מתוך רצון לרצות את ההורים ולהגן עליהם, אכזבה של מקימי העסק שהילדים לא רוצים להמשיך את העסק ועוד. מחקרים רבים הצביעו בבירור על העובדה כי הבעיות האמתיות בעסק המשפחתי הן בדרך כלל לא בעיות עסקיות אלא בעיות פסיכולוגיות!


כאן אני נכנס. אני מציע מודל של עבודה מניעתית שמטרתה למפות ולגלות את הצרכים הרגשיים של כל אחד מחברי המשפחה (מתברר שלכל אחד יש צרכים שונים לא מודעים שאותם הוא מביא לעסק המשפחתי והוא מבקש לממש אותם. הזיהוי והמודעות לדפוסים וצרכים לא מודעים אלה מאוד עוזרת ברמה האישית, המשפחתית והעסקית.)., פגישה משפחתית משותפת ובניה מחדש של העסק המשפחתי.

בשלב הראשון אני עורך פגישות עם כל בני המשפחה בנפרד במטרה להבין אם המניעים הגלויים והנסתרים שלהם בעבודה בעסק המשפחתי (לעיתים אני מגלה שלא כל הילדים רוצים באמת להיות בעסק...). בשלב השני נערכות פגישות משפחתיות. כך הדורות השונים שומעים זה את זה. התסכולים נפתרים בדרך קונסטרוקטיבית. ולבסוף התארגנות רגשית ועסקית מחודשת של העסק המשפחתי.

כמובן שהעזרה שאני נותן יכולה להיות גם לחבר משפחה אחד שרוצה להגיע לטיפול ולהבין איך להתמודד טוב יותר עם הלחצים.

15 צפיות0 תגובות
bottom of page