top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תד"ר דוד זוהר

טיפול פסיכולוגי אונליין בארץ ובחו"ל

עודכן: 12 באוק׳ 2020

עידן הקורונה פתח פתח לטיפול פסיכולוגי אונליין בסקייפ או בזום. עד אז הטיפול בווידאו היה בעיקר מול מטופלים בחו"ל או מול מטופלים בעיר אחרת. הטיפול באונליין מאפשר גמישות רבה כמו המשך טיפול בימי הסגר, כשאין אפשרות להגיע לפגישה פרונטלית, חופשת לידה, מעבר לעיר אחרת או מכל סיבה אחרת. טיפול אונליין מציב אתגרים, כשהמטפל והמטופל לא נמצאים באותו החדר, אולם בהחלט אפשרי וניתן להגיע לקרבה ולעומק של טיפול ממש כמו בחדר.

ישראלים רבים נמצאים היום לא מעט בחו"ל. החל מטיול תרמילאים וכלה בשהות ממושכת של שנים רבות. המטייל התרמילאי יכול למצוא את עצמו במצוקה עקב פרידה מחבר או חברה, בדידות רבה, חרדות שמתעוררות עקב הטיול עצמו וכד'. קשה מאוד, אם לא בלתי אפשרי, למצוא פסיכולוג באותן ארצות שמטיילים, למרות הצורך הגדול בעזרה ובטיפול.

גם ישראלים שנמצאים שנים רבות בחו"ל, בארצות הברית, אירופה או במזרח, אם עקב רילוקיישן ואם פשוט שהחליטו להגר, מוצאים את עצמם זקוקים לטיפול פסיכולוגי.

בנוסף לצרכים הרגילים שבהם אנשים מחפשים טיפול פסיכולוגי, ישראלים שגרים בחו"ל חשים בייחוד שהם זקוקים במיוחד לטיפול בעברית. הם עלולים לחוש בדידות. השוני התרבותי בין ישראל לבין התרבות בארה"ב, אירופה או בכל מקום אחר, עלולה להביא לתחושה של מועקה, לחץ וקושי הסתגלות. טיפול פסיכולוגי מאפשר לסייע ולתמוך בהסתגלות לארץ הזרה ולתרבות השונה. השיחה בעברית עם פסיכולוג בארץ נותנת כוחות להתמודד טוב יותר עם הלחצים בארץ החדשה.

שהות בארץ חדשה מעוררת באופן טבעי מתחים בין בני הזוג ועם הילדים. לוקח זמן עד שמסתגלים ומרגישים נוח בארץ החדשה. חשוב ורצוי שמתחים אלה יטופלו בזמן ולא יתפתחו למרחק רגשי ולקשיים בין בני הזוג. גם סטודנטים שמגיעים ללימודים באירופה או בארצות הברית עלולים לחוש בדידות וזרות. הלחץ והתובענות של הלימודים, הלימודים בשפה זרה, קשיי ההסתגלות החברתית, כל אלה ואחרים עלולים לגרום לקשיי הסתגלות ולפגיעה בלימודים. גם כאן שיחה ותמיכה מפסיכולוג ישראלי בעברית עשויה מאוד לעזור. וכמובן ההסתגלות לעבודה החדשה במדינה הלא מוכרת עדיין. סגנון העבודה עלול להיות שונה, תובעני ודורש שעות של עבודה. עבודה בעמק הסיליקון (Silicon Valley), לדוגמא, אינה פשוטה. הדרישות הן גבוהות, קיים ריחוק חברתי על רקע תרבותי והעובד/ת החדש/ה עלול/ה לחוש בדידות רבה, חרדה ואפילו דיכאון.


ישראלים רבים נמצאים בארצות מפותחות כמו בארצות הברית. יש שם כמובן פסיכולוגים טובים שיכולים לעזור. אולם, דווקא טיפול פסיכולוגי חשוב שיעשה בשפת האם של האדם, הניואנסים המיוחדים לכל שפה, המסרים הלא מילוליים, התחושה שהמטפל מבין אותי ואני אותו מאוד משמעותית להצלחת הטיפול.

המגורים מחוץ לישראל מעמידים אפוא אתגרים לא פשוטים עבור הישראלים המחפשים פסיכולוג קליני. דווקא בשעה שהם זקוקים לעזרה פסיכולוגית לא קל למצוא אותה.

אני מציע טיפול פסיכולוגי לישראלים בחו"ל דרך האינטרנט. בסקייפ או בזום. יש לי ניסיון עשיר בטיפול עם ישראלים בחו"ל. כאמור, למרות מוגבלותו הטיפול באינטרנט מהווה אלטרנטיבה לקושי למצוא טיפול בעברית בסביבתכם. מניסיוני לאחר תקופת הסתגלות קצרה מרבית האנשים מרגישים נוח עם מדיום זה והם נפתחים.

111 צפיות0 תגובות
bottom of page